Skor, strumpor och fötter

Skor, strumpor och fötter
Allt som behövs

måndag 27 oktober 2014

2014 började dåligt men blev bra

När julen kom och gick över i nyår tappade jag vanan att träna, som är så vanligt. Efter ledigheten började jag, liksom så många andra, träna igen med ny beslutsamhet. Men det blev inte många mil i spåret. Ibland kom jag ut på helgerna och sprang ganska långt men det blev inte mer än ett till tre pass per vecka, ibland bara två pass på två veckor. När jag anmälde mig till premiärmilen som skulle gå 31 mars fick jag mer fart under sulorna. Från mars och framåt under året har jag tränat så bra som jag kunnat med de förutsättningar jag haft med jobb och familj som tar sin tid.

Premiärmilen gick mycket bra. Jag satsade på att spränga 45-minutersvallen och kom väldigt nära; 45:08. Det räckte för mig som besked att jag var på rätt väg. Visserligen är premiärmilen bra mycket mer lättsprungen än tömilen men två minuter och fyrtio sekunder är ändå en markant förbättring. Jag anmälde mig till ett antal lopp så att jag skulle ha delmål att jobba mot. Ett stort bakslag fick jag på milspåret på Djurgården där jag skulle springa 5 km loppet. Jag gjorde ett speciellt schema som uppladdning och ville göra ett bra lopp. Och jag hade förhoppningar att göra ned mot 21:30. När tävlingen väl var där var jag nervös och stressad, hade sovit dåligt och det blev pannkaka av allt. Den upplevelsen fick mig att inse den mentala aspekten av att tävla i löpning. Tar man i för mycket, satsar för mycket, kan det låsa sig, precis som i squash.



De följande tävlingarna under sommaren och hösten brukade jag ha ett mål som var högt men som jag ändå tog lite lättare på. Tex hade jag som mål att slå pers på första milen under DN Stockholm halvmarathon, så att jag inte skulle bli för besviken om jag inte orkade springa hela halvmaran. Det blev en halv minut över pers på första milen och sedan höll jag väldigt bra tempo på andra halvan med 1:39:25 som resultat, vilket var bra mycket bättre än jag hoppats på.

De här bra månaderna som jag beskriver nu från mars till oktober har jag mestadels tränat tre dagar i veckan med ungefär 25-50 km per vecka. En gång i veckan har jag haft någon slags fartträning. Mestadels tusingar, som passar mig bra. I perioder har jag sprungit långpass, men det är en träningsform jag har svårt för så ibland går det många veckor emellan de passen.

Just nu är målet inställt på att få till en mycket bra grundträning, jag har klarat av första veckan av planerade sexton. Sedan ska jag försöka hitta en tävling på 5km/5000m efter en toppning. Någon som vet en bra tävling att satsa på i mars? På vägen dit ska vi resa till Spanien två veckor där jag hoppas få många mil i benen i den relativa värmen. I slutet på november är årets sista planerade lopp tunnelloppet som jag tänker springa som om det är långpasset på lördagen, utan toppning.

Idag kör jag ett av mina nya pass för första gången, 5km-ansträngningsintervaller om jag försöker översätta från engelska. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar