Skor, strumpor och fötter

Skor, strumpor och fötter
Allt som behövs

söndag 19 oktober 2014

Tävlingsrapport Stallarholmsloppet 2014

Det var en kall höstdag igår. Det mest positiva med dagen var att Birgitta satte pers och att vi hade en trevlig eftermiddag med min gamla kompis i Stallarholmen. Min egen insats i loppet var bra men inte mer.

Vi hade långa tajts, undertröja och långärmat plus mössa och handskar när vi värmde upp. Birgitta hade även en tjock huvatröja. Alltså var det inte en perfekt dag för tävling, såsom jag ser det. Solen ville inte titta igenom molnen och vinden kändes kall. En dryg kilometer jogg och sedan ett antal dragningar på IP där starten skulle gå. Det var helt ok som uppvärmning. Ställde mig precis bakom Staffan Dahlgren och trodde nog att jag skulle kunna gå ut med de första tio startande. Som alltid försöker jag hålla igen i starten men fast jag tyckte jag höll igen så gick det i fyratempo första 500. Och det var säkert tjugo löpare före mig. Några ungdomar sprang i samma tempo som jag men efter första kilometern såg jag dem inte mer. 

Banan gick lite upp i början in i ett villaområde, mjuka backar som kändes ok. Sedan ner mot Mälaren en snabb kilometer, längs med vattnet två kilometer och en böj tillbaka upp mot IP i en sugande jobbig backe som kändes redan på första varvet. Som så ofta hade jag ingen som sprang i mitt tempo, en lång kille som efter en kilometer sprang ifrån mig fortsatte sakta sakta längre och längre ifrån mig. Solosprang från 2 km med den långa killen som hare.

Tyckte det kändes bra fram till sju kilometer, men längs vattnet på det platta partiet där jag brukar ha bra fart gick det alldeles för sakta. Sedan på andra varvets backe upp mot IP var det väldigt stumma ben. Såg att det kunde bli under 45 iallafall, utan nämnvärd satsning eller känslan av en bra dag så sista biten in sprang jag på ganska bra. Tryckte av klockan några sekunder efter målgång på 44:31. Det tar väl några dagar innan tiderna kommer upp på webben så jag får ta min klocktid minus en eller två sekunder som resultat så länge.



Efteråt stod vi alla med varsin lott i handen och frös och plågades. Självklart vann vi inget. Inte ens en brödrost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar