Skor, strumpor och fötter

Skor, strumpor och fötter
Allt som behövs

fredag 14 november 2014

Spanien i både sol och regn

En vecka här nere i södra Spanien, närmare bestämt Nerja på Costa del Sol och träningen har varit både bra och dålig. Som så ofta när jag åker på semester är det en så skön känsla att sparka av sig skorna och bara lata sig med en kall öl i solen. Vi hade tur med vädret de första dagarna och därför dröjde det mer än ett dygn till första passet här nere i den jämförelsevis sköna temperaturen. Det gjorde att ett litet halvt träningsuppehåll på fyra dagar förra veckan drog ner min nya satsning. Gjorde ett tappert försök att höja dosen med ett dubbelpass på söndagen, oj vad det gjorde ont dagen efter.
Frigiliana i Andalusien

Det första vi gjorde var att hyra varsin bra mountainbike så att vi kan ta oss fram men ändå röra på oss. Härliga nya spanska cyklar med bra rull och lätta växlar som tar oss upp för de branta backarna här i trakten. En förmiddag cyklade vi ända upp till Frigiliana. Det var ungefär sju kilometer uppförsbacke, tog över en halvtimme och vi fick stanna en gång för att vila på vägen. Otroligt jobbigt men en skön känsla när vi var uppe! Sedan fick man hålla i bromsen hela vägen ner för att inte åka utför något stup. Det är Frigiliana som är det egentliga målet med vår resa hit, vi letar semesterboende i den byn. Nu när vi varit här i trakten en vecka och bekantat oss så kan vi tänka oss andra små byar i trakten men Frigiliana är nog ändå sötast.

Två kvalitetspass har det blivit. Ett intervallpass på den enda någorlunda flacka vägsträcka jag hittat här. Jag körde fyra gånger fyra minuter i femkilometersfart med tre minuters joggvila. Farten ska vara som om jag tävlade i min nuvarande kapacitet på fem km. Förra veckan på löpband då man kan ställa in farten och vara säker på att inte sacka. Nu på en sträcka med först nedför och sedan uppför, svårt med farten. Det andra passet var maxbackar precis utanför lägenheten vi hyr. Körde uppvärmning i de branta backarna som går ner mot stränderna i lugnt tempo och sedan åtta snabba med lång vila. Det är ett slags löpstyrkepass som känns väldigt roligt och mest ger en slags skön punktvis träningsvärk efteråt utan att göra en så värst trött.
Adidas Supernova Glide 6 Boost

De här skorna funkar för mig som både intervallsko och mängdsko. Den förra Supernova Glide jag hade var 4:an, den var lättare men inte lika bra dämpad. Den här nya är mer allround. Min fot passar i Adidas, har smal fot och van vid den lästen. Skulle säkert funka med andra men det är dyrt att prova nytt när man inte vet om det funkar, så Adidas får duga.

Idag har jag ett nytt backpass på programmet. Den här gången är det lång backe på 45 sekunder. Regnet skvalar ute och vi läser bok, facebookar och bloggar (!). Det ska sluta i eftermiddag, jag tror jag väntar med passet tills dess.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar