Skor, strumpor och fötter

Skor, strumpor och fötter
Allt som behövs

torsdag 4 december 2014

Nya mål för 2015

I år kommer jag ha tränat och tävlat ungefär 170 mil löpning. Till det kan läggas cykling till och från jobbet under fyra månader och viss övrig träning. Som jag ser det så är antalet km eller annorlunda uttryckt, antalet träningstimmar den enskilt viktigaste faktorn för att bli en bättre löpare. Alltså gäller det att bli så stark att man kan öka antalet timmar/km i en takt som ens kropp tål. För det är skador och sjukdom som hindrar en från att träna mer. Att öka för fort ger skador. Att inte lyssna på kroppen när man är lite nere kan ge sjukdomsperioder. Jag kalkylerar med en ökning av mina mil från årets 170 till ungefär 220 mil nästa år. Det är en 30% ökning. 
En annan sak att beakta när man ska försöka vara sin egen tränare är att variera mängd, intensitet och vilka övningar man gör. Om man tittar på de elva månaderna i bilden ser man att jag omedvetet har varierat mängden. Vecka för vecka brukar jag tänka så, men att det var så månad för månad visste jag inte förrän jag såg diagrammet. Det ska jag försöka fortsätta med. Nästa års utmaning blir att träna mer styrka och variera träningen så att jag kan öka mängden till 220 träningsmil.

Hur tänker ni om er träningsmängd och variation? Sådana här frågor är det intressantaste jag läser om på webben, bland annat på de bloggar jag följer. På jogg.se finns många som tränat länge och hårt och har mycket att delge oss andra. Säkert håller många koll på sin träning mer noggrant än jag gör. Andra har till och med egna tränare, fast de är motionärer. Jag sköter det helst själv. Men det betyder inte att jag inte lyssnar på andra, tvärt om, jag lyssnar och försöker göra min mix som ska passa mig. Som jag skrivit om tidigare följer jag ett schema nu som är anpassat för att bi bättre på 5000 meter. Men jag gör ändå vissa justeringar i det schemat och framför allt kör jag inte bara på utan att vänja kroppen sakta vid det nya sättet, periodiseringen av träningspassen. Som det är nu försöker jag köra fem pass i veckan. Slutresultatet blir sällan fem pass, snarare fyra i snitt. Det är jag ändå nöjd med.

Hittills har jag börjat känna mig lite starkare under vissa pass. Men den största förändringen är smärta. Öka träningsmängden och antalet pass per vecka gör helt enkelt mer ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar